Vərdiş, hər
hansı bəziyyətin uzunmüddətli, fasiləsiz təkrarlanmasından yaranmış, qan-genə
keçmiş süni instinkdir. Xalqın mentaliteti isə mövcud vərdişlər sistemindən
ibarətdir. Çox vaxr, hər “əyər-əskiyimiz”i
mentalitetlə əlaqələndirirlər. Hər bir xalqın mentaliteti öz axarı ilə yaranmır.
O, müəyyən məqsədlərlə formalaşdırılır. Mentalitet, azad xalqlarda mədəniyyətin
tərəqqisinə stimul kimi, əsarətdə olan xalqlarda isə əsarətin xeyrinə yaradılır.
Obrazlı desək:
Lazım olur, adətən,
Hər mala bir etiket.
Məqsədlə
hopdurulur
Millətə
mentalitet.
Yaranandan
insanda bir üstünlük (mənlik) hissi (kodu)
bardır. O, yenicə dil açmış balacalarda daha çox görünür. Məsələn, iki
uşaqdan hər biri, özlərində olan eyni oyuncağı “mənimki yaxşıdır” deyə tərifləyir.
Əgər məhəbbət hissi (kodu) bəşəriyyəti mövcud (var) edirsə, üstünlük hissi,
“yarışma” ilə tərəqqiyə stimul yaradaraq, onu yaşadır.
Diqqət etdikdə
görünür ki, xalqımızın üzərində əsrlər boyu davam etmiş əsarət (ərəb, fars,
rus) formalaşdırdığı mentalitetdə həmin təbii ystünlük (mənlik) hissini yox
etmişdir. Ərəb dini bizə öz dilində, onun “şirinliyi”ndən istifadə edərək, (Məhəmməd,
Əli, Həsən, Hüseyn, Abbasqulu, Hüseynqulu, Allahqulu və s. və i. a.) adlarını
sırımışlar. Daha sonra fars və rus da eləcə. Məsələn, nərd oyununda zər
saylarını farsca ifadə edirik. Uşaqlarımız özünü tərifləmək istəyərkən “tək mənəm”
əvəzinə “yek mənəm”, “qardaş (qaqa)” əzizləməsi əvəzinə “ay brat”, “ça” (“ca”)
sonluğu ilə incələmələri ( gözəlçə, Ayca) əvəzinə “ka” (Ayka) işlədilməsinə
üstünlük verilir. Niyə? Çünki bizdə artıq təbii üstülük (məmlik) hissi “özgəyə
üstünlük vermək” (həsəd aparmaq) hissilə əvəzlənmişdir. Leksikonumuz belə
zir-zibillə elə yüklənib ki, saymaqla qurtaran deyil. İnsan fəxrlə, ruhla
insandır. Mənəviyyatını, ruhunu əldən vermiş insan başqa canlılardan, formadan
başqa heç nə ilə fərqlənmir. Onu da, bunu da ancaq yemək (qarın) maraqlandırır.
İnsan mənəviyyatı onun ruhunun piki, mənəviyyatsızlığı isə ruhunun ölgüsüdür.
Ruhu yüksək insan
Yolundan sapmaz.
Ruhdan düşən insanın
Atı da çapmaz.
Və ya
Ruhun yüksək zirvəsi-
Dünyaya yiyələn-Vladimir.
Ruhun ölgün düşgüsü-
Əl aç, dilən, ol, adı-Mir.
(Burada, Vladimir-dynyanı öyrən-mənasında
işlənib)
Psixologiya
elmində ruhun ölgün düşgüsü insanın
“özünənifrət”i hesab olunur. Həmişə, indisə daha çox, KİV-lərimiz, xüsusilə televiziyalarımız
xalqa “özünənifrət” təlqin etməkdədir.
Ystünlük (mənlik)
hissinin itməsinin, düşüncəsiz, cəhalət içində olan kütlədə olmasına, bəlkə də,
dözmək olardı. Bu halın “tanıdılmış” məşhur “ziyalılarımız”da olması daha böyük
fəsadlar törədir. Xalqın demokratik fikirli bir insan kimi tanıdığı Hikmət
Hacızadənin feyzbuk sosial şəbəkədə profil şəkli və məsələləri rusca müzakirəyə
çıxarması təccüb doğurmaya bilmir.
İnsana iki
cür təsir vasitəsi vardır, təbliğ və təlqin. Təbliğ birbaşa-açıq sözlə, təlqin
isə dolayısıyla, hiss olunmadan (ovsunla) təsir edir. Məsələn, yayın istisində
tərin içində olan adamı təlqinlə (ovsunla) üşüdüb, ona gödəkçə qeyindirmək
olur.
Profil şəklində
- H. Hacızadə ağ libasda, qırmızı kitab qoltuğunda, Leninin yanında. Bu, nəyi təlqin
edir? Ağ libas – təslimçilik, Leninin yanında – “rus, bizi 200 il əsarətdə
saxlamağına baxmayaraq, yenə səninləyik”, qırmızı kitab – özünün dediyi kimi,
“Leninə oxutdurmaq istədiyim “Demokratiya – gediləsi uzun yol” kitabım”. Bu
kitabın adının özündə də xalqımızın mənafeyinə uyğun olmayan təlqin vardır. Yəni,
“demokratiya yaxı şeydir, nə tələsmək (gediləsi uzun yol), Rusiya demokratiyaya
nə vaxt qoşularsa, biz də onda qoşularıq”. Bəs bunu niyə təbliğlə (açıq sözlə)
yox, təlqinlə edir? Elə incə məqam da budan ibarətdir. Xəcalət çəkili, nifrət
doğura biləcək şeyləri, beləcə, “məxvi”-təlqinlə ötürürlər insanlara. Beləcə təlqinlərilə
əvvəl xalqı ovsunlayıb “yatızdırır”, sonra da “yuxulu cəmiyyət” (H. Hacızadənin
çoxdanki ifadəsidir) adlandıraraq, qınaqla yükləyirlər.
Ay yazıq
xalq, gör manqurtlaşmış “özünkülər” başına nələr açır? Hamısı qan-genə keçmiş mentalitetdəndir.
Комментариев нет:
Отправить комментарий